Live: Ummo Guru (Aditya Mandayam) „DRONEPONE”

19.10 19:00

EKKM

Buchla Music Easel Weasel Allen Strange’i 1973. aasta “Elektroorganismi programmeerimine ja metaprogrammeerimine: Music Easeli kasutusjuhendist”.

Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseum (EKKM)
Põhja pst 35
Sündmus on tasuta

„Kui soovite kuulda trummi, trompetit, pasunat, korneteid, plokkflööti, flööte, pommereid, šalmeisid, dolciane, racketeid, sordrumeid, krummornosid, viiuleid, lüürasid jms, leiate selles kaunis instrumendis kõik nimetatu ning palju muudki ebatavalist ja šarmikat; seda instrumenti kuuldes liiguvad mõtted ka kõikide ülejäänute peale.” – Michael Praetorius, Syntagma Musicum II (De Organographia), 1619

„Dronepone” on Ummo Guru (Aditya Mandayam) kohapeal sündiv muusikaline etteaste, autori debüüt kompositsioonidega Buchla Music Easelil ja kasettlindil.

Dronepone oma lihtsaimas vormis on undamine ja rütm. Dronepone (a.k.a dronpone või dronpon) on hääl ja rütm. Dronepone on lumepall rukkilillele; dronepone on rahvapärane ja kodune. Kui Eliane Radigue teeks poppi siis nimetaksime seda dronepone’iks. Kõik trumm ja bass on dronepone, kuid mitte kõik dronepone ei ole D’n’B. Etnotekno on dronepone. Gamelan, steelpan, hang on dronepone. Mridangam ja tabla on dronepone. Kui lisame instrumendina inimhääle, siis on konnakol dronepone. Nii on seda ka beatboxing, keskaegne koraal ja maailma keeled vilistanuna.

Suur osa varasest helisünteesist on dronepone. Esimene süntesaator, theremin ja esimene trummimasin, rhythmicon ehk polüprütmofon on mõlemad dronepone. Ervin Wilsoni ksenharmoonilised struktuurid tekitavad dronepone’i ja samuti teevad seda ka paljud Harry Partchi muusikariistad. John Chowning ja FM räägivad dronepone’ga. Lääneranniku modulaarid sarnanevad dronepone’iga. Buchla bongod on dronepone. Eukleidiline rütm on dronepone. John Berndti ettekujutus Relab’st – „libiseva pulsi muusika” – on dronepone.

Õhurünnaku signaalid. Avariisireenid. Elektriline halin. Rongide ja trammide ning autode ja lapsevankrite muusikad. Dronepone.

Teie modem tegi eile dronepone’i. Teie iPhone teeb täna dronepone’i.

Sündmusele järgneb vestlus Aditya Mandayamiga inglise keeles.

___

Ummo Guru on kunstniku, kirjutaja ja filmitegija Aditya Mandayami muusikunimi. Ummo Guru kombineerib modulaarsüntesaatoreid nagu „Arp, Buchla, Serge, Ciat-Lonbarde ja muid arvukaid banaanpistikuid kasutavaid nimetuid leiutisi” Karnataka ja Sufi vokaalidega. Mandayam nimetab oma muusikat modulaarfolgiks.

Helilooja ja muusikateadlasena tegeleb Mandayam klassikalise Kreeka ja veeda-india xenharmooniliste heliridade taaselustamisega. Ta on töötanud keelpillimeistri Giuseppe Severiniga ning loonud 9-toonilise makrotoonilise tuulekandle ning 60-toonilise mikrotonaalse Polifonia-nimelise rataslüüra.

Eksperimentaalse festivali JUJU kunstilise juhi ja muusikalabeli MUTO kunstilise juhina on Mandayam 3D Cassette algataja. Kasutades neljarealist magnetofoni ja uurides põhjalikult varaseid ruumilise heliga eksperimenteerijaid nagu Michael Gerzon, on JUJU ja MUTO andnud välja mitmete muusikute nagu Peter Blasser, Richard Brewster, Gerriet Sharma, FOQL, Humildad Sound Sistema ja Andrzej Szpindler kvadrofoonilisi ja ambisonic-kassette, helilinte ja kasseti-loope. Mandayam on juhtinud BRUDi uue heliformaadi, SZKA 4.4 arendamist, mille puhul kasutatakse nelja kõlarit ja nelja bassikõlarit.

Mandayam on olnud residentuuris Amsterdami Rijksakademie’s ning esinenud muuseumides, galeriides, festivalidel ning underground-klubides üle kogu maailma, sh Art in Generalis New Yorgis, CACs Vilniuses, MHKAs Antwerpenis, kim?-is Riias, Schloss Solitude’is, Boliivia Riiklikus Muuseumis, Zimbabwe Rahvusgaleriis, Balti triennaalil, Müncheni Kunstvereinis, FUTURAs Prahas, Varssavi Moodsa Kunsti Muuseumis ning Empty Brain Resortis.

Mõne viimase aasta jooksul on Mandayam oma loomingus hakanud huvituma esoteerilisest hindu traditsioonist tantrast. Valge Kuubi templi ülempreestri Ummo Guru performance’id on püha aegruumi mantra yantrad.

Lisateave:
http://brud.xyz
https://juju.world
https://ummo.guru
https://muto.casa

___

Performance on osa Tallinna Fotokuu põhiprogrammi kolme näitust ühendavast avalike sündmuste seeriast, mille puhul paluti iga näituse kuraatoril esitada ettepanek sündmuseks, mis toimuks ühes teistest biennaali põhiprogrammi näitusepaikadest.

Aditya Mandayami osaluse biennaali peanäituste üleses publikuprogrammis EKKMis näitusel Kui ütled, et kuulume valgusesse, kuulume äikesesse (kuraator Heidi Ballet) on välja pakkunud Post Brothers – entusiast, taksojuht, tekstitöötleja ja kuraator, kes on tihti kaasatud kunstnikukesksetesse projektidesse ja koostöösse või analüüsimas kultuuritegevust ümbritsevat sekundaarset teavet. Koostöös kunstnik Simon Dybbroe Mølleriga kureeris ta Tallinna Kunstihoones kuni 17. novembrini avatud näituse „Elavhõbe”.

Seotud sündmused