Tallinna Fotokuu ’19 avalikustab põhiprogrammi kuraatorid

Vasakult: Ingel Vaikla, Hanna Laura Kaljo, Post Brothers ja Heidi Ballet.

Foto: Helen Melesk

Eesti suurim kaasaegse kunsti biennaal Tallinna Fotokuu (06.09.–03.11.2019) toob sel sügisel Tallinnasse kolm rahvusvahelist kuraatorinäitust, eksperimentaalse kunstifilmide programmi ning fotokunstimessi.

Biennaali kunstilise juhi Laura Tootsi sõnul saab Fotokuu sel aastal olema kompaktsem kui eelmisel korral, seda eesmärgiga saavutada sisulisem terviklikkus. “Meil on äärmiselt hea meel tutvustada eesootava Fotokuu põhiprogrammi kuraatoreid, kelle näituste mõtlemapanevad teemad ja sünergia huvitab meid kui korraldajaid väga. Biennaal laiemalt räägib kunsti seostest protsessidega majanduses, poliitikas ja nüüdisaegses ühiskonnas,” lisas Toots.

Rahvusvahelise kinnise konkursi tulemusena on Fotokuu põhiprogrammi kolme näituse kuraatorid Heidi Ballet, Post Brothers koos Simon Dybbroe Mølleriga ja Hanna Laura Kaljo.

Kuraatorikonkursi komisjonis olid Fotokuu nõuandva koja liikmed kunstnik Marge Monko ja kunstnik Kristel Raesaar, Tallinna Kunstihoone kuraator Siim Ghert Preiman, Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseumi direktor Marten Esko, Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskuse juhataja Karin Laansoo ning Tallinna Fotokuu 2019 juhid Kadri Laas-Lepasepp ja Laura Toots.

Heidi Ballet on Belgia päritolu Berliinis elav ja töötav vabakutseline kuraator, kelle kureeritud näitus toimub EKKMis vahemikus 07.09.–20.10.2019. Oma kuraatoripraktikas tegeleb ta ookeanide kui eripäraste territooriumide uurimisega ning näitusel toob kuraator välja planeedi Maa hävimise inimkonna käe läbi.

Post Brothers ja Simon Dybbroe Møller kureerivad 14.09.–17.11.2019 toimuva näituse Tallinna Kunstihoones. Post Brothers nime taga on Californiast pärit mitmekülgne kuraator Matthew Post, kes praegu töötab Kunstverein Münchenis. Møller on Berliinis töötav Taani kunstnik, kes oma loomingus uurib meedia arengut ning toob esile meedia ja inimeste omavahelisi mõjutusi. Posti ja Mølleri ühine näitus käsitleb kujutisi ja objekte, mis pole otseselt fotograafia, kuid ometigi sarnanevad sellega.

Hanna Laura Kaljo kureerib rahvusvahelise grupinäituse uues Kai kunstikeskuses Noblessneris 21.09.–01.12.2019. Kaljo on kuraator, kelle praktika toetab loomingulise tegevuse ja nii individuaalse, kogukondliku kui ka laiemalt ökoloogilise heaolu sidusust. Lähtudes nii kunsti- kui ka teraapiavaldkonna praktikatest, mõtiskleb kuraator, kuidas kulgeb näitus, mis juhindub tervenemis- ja tervendamisprotsessidele iseloomulikest joontest.

Lisaks kolmele näituseprojektile korraldab Tallinna Fotokuu kinos Sõprus filmiprogrammi, mis keskendub eksperimentaalfilmile ning võtab vaatluse alla musta kasti ja valge kuubi, dokumentaalfilmi ja mängufilmi ning filmi ja videokunsti vahelise suhte. Filmiprogrammi kuraator on kunstnik ja filmitegija Ingel Vaikla.

Samuti toimuvad biennaali satelliitprogrammis väiksemad näitused Tallinna näitusepindadel ning mitmed lühiajalised sündmused. Tallinna Fotokuul toimub vahemikus 24.–29.09.2019 kontaktürituste nädal Professional Week, mille ajal korraldatakse ka üheksas fotokunstimess.

“Teist korda toimuv tiheda programmiga nädal Professional Week on loodud uute diskussioonide tekkeks eesti ja välisriikide kunstiprofessionaalide vahel ja kunstitöötajate rahvusvaheliste koostöövõimaluste arendamiseks. Tulemuseks võivad olla nii rahvusvahelised näitused kui ka väiksemad üritused või raamatuprojektid,” kommenteerib biennaali tegevjuht Kadri Laas-Lepasepp. Nädala jooksul on võimalik külastada kõiki biennaali näitusi ning siis leiab aset ka väliskülalisi Tallinnasse meelitav eriprogramm ürituste, tuuride, filmilinastuste ja raamatuesitlustega.

Tallinna Fotokuu algatas 2011. aastal MTÜ Fotokunstnike Ühendus (Foku). 2019. aasta sügisel toimuv biennaal on järjekorras viies. Fotokuu toob Eesti publiku ette uudseid rahvusvahelisel tasemel näitusi ja sündmusi ning innustab kriitiliselt analüüsima meid igapäevaselt ümbritsevat visuaalkultuuri. Biennaali eesmärgiks on luua kontakte kohalike kunstnike ning väliskuraatorite ja -kriitikute vahel, panustades samal ajal ka Eesti kaasaegse kunsti turu arengusse.